3 viktiga frågor du måste ställa till din systemleverantör
Idag är det viktigare än någonsin att man som företag har ett affärssystem som är anpassat till verksamheten och som ger möjlighet för tillväxt. Strävan att vara konkurrenskraftig tillsammans med att marknaden erbjuder allt fler försäljningskanaler, gör att vi ställer ännu högre krav på flexibilitet och effektivisering.
Utvecklingen går fort framåt och allt fler väljer molnbaserade lösningar. Marknaden erbjuder en mängd olika affärssystem, men lika viktigt som att välja rätt affärssystem är det viktigt att man väljer en leverantör som förstår ens verksamhet och kan bidra till en effektivare och mer hållbar vardag.
Det här är de tre frågor som jag rekommenderar alla kunder att ställa sin nuvarande eller blivande leverantör:
1. Har ni arbetat med andra liknande företag tidigare? Vilken värderealisering upplevde de att ni gav dem?
Du ska välja en leverantör som arbetar i partnerskap med dig och då måste de förstå vad som gör skillnaden för din affär och verksamhet. Det vill säga; håll ögonen öppna för erfarenhet och kompetens. Kvalificerade konsulter med certifierad professionell expertis och ett gott rykte, samt en förståelse för ditt område ger en bra grund för att bygga ett partnerskap. Håll utkik efter potentiella leverantörer som kan peka på etablerad bästa praxis för dina utmaningar, som marknadsför ny teknik och som kontinuerligt arbetar för att förbättra både sig själva och kunder.
Med branschkunskap kan din leverantör stödja dig med vad du än behöver. Det är en tydlig fördel om din leverantör förstår de branschspecifika utmaningarna och hur de kan underlätta ditt dagliga arbete. Ett fastighetsbolag har till exempel helt andra utmaningar än ett detaljhandelsföretag. Kompetens är nyckeln till ett bra partnerskap! Och slutligen – välj en partner som utmanar gamla arbetssätt, många företag går miste om stora besparingar på grund av föråldrade arbetssätt.
2. När det nya systemet är installerat, hur utvecklar och förvaltar ni oss då?
Du vill ha en leverantör som bryr sig. Inte någon som bara bryr sig om att underteckna ett avtal om en programvarulösning, utan som bryr sig om dig och dina kunder. Som frågar och gräver och är orolig för din kunds framgång. En som förstår att kundens framgång handlar om proaktivt och icke-reaktivt stöd och att de erbjuder dig bra insiktslösningar så att du kan fatta rätt beslut i rätt tid. Se till att din leverantör erbjuder tillräckligt bra stöd för dina behov. Att de har en genomtänkt eftermarknadslösning och finns där när du behöver... och INNAN du behöver! En proaktiv förvaltarorganisation som ständigt håller ditt företag i framkant på att använda modern rapportering och nya automatiseringar och allt annat som kan spara tid och pengar.
3. Hur arbetar ni med datasäkerhet?
När vi digitaliserar blir det viktigare än någonsin att säkra vår data och där finns det lika många skolor som leverantörer. Det bästa med att välja en ny leverantör kan vara att du själv inte behöver vara FBI-agent för att hålla jämna steg med lagändringar och nya systemkrav. Att välja en partner med molnlösningar säkerställer att du alltid har tillgång till den senaste säkerhetstekniken på marknaden. Molnleverantören har specialister som bara arbetar med den fysiska säkerheter i datahallen och mjukvaruleverantörer har inbyggda funktioner för säkerhet. Det betyder att du inte behöver skapa egna processer och heller inte investera i nya uppgraderingar och funktioner själv, allt kommer finns där för dig. GDPR och integritet tas hand om, och serverparken är historia. Hög IT-säkerhet med låg ansträngning och tillgång till den bästa säkerheten.