Vad får du tillbaka ifrån ditt ekonomisystem?

Vad får du tillbaka?

Det finns oftast många tidstjuvar i vardagen. Hur många finns det i era verksamhet?

Låt oss prata om det

Vad får du tillbaka?

9
jan

Anna Blunck Boberg

Vad får du tillbaka ifrån ditt ekonomisystem?

Efter många år som säljare och affärsrådgivare inom CRM-området fick jag för ett år sedan möjligheten att börja arbeta inom ERP-området, i huvudsak med det molnbaserade systemet Visma.net.

Amestos vision är ”Simplifying Business” och det gör vi genom att erbjuda våra kunder systemlösningar och expertis inom en rad olika områden, CRM, ERP, BI, AI och drift. Många spännande områden som alla hör ihop på ett eller annat sätt.

Om man skall åtnjuta ett optimalt systemstöd behövs det system som tar hänsyn och stöttar de behov av processer och flöden företaget har. Samtidigt skall systemen stötta de mål, strategier och visioner som satts upp.

Inom området CRM ligger man längre fram anser jag. Det är enkelt att knyta aktivitetsnivåer för säljare till ett resultat och därmed se vilka resultat som kommer av högre aktivitetsnivå. Detta är allmänt vedertaget av många försäljningschefer, även om alla kanske inte helt applicerat det fullt ut i sin operativa vardag.

 

Ekonomisystemets värde

Hur räknar man hem värde för ekonomisystem? Oftast handlar det om att effektivisera de flöden som är nödvändiga för att organisationen ska gå runt samt att aktuella lagar och regler efterlevs. De stora vinsterna ligger som regel i besparingar av tid.

Därför tycker jag att det är särskilt stimulerande att arbeta med Visma.net som är ett system som är byggt för att automatisera olika flöden. När jag besöker kunder blir jag ofta förvånad över hur mycket manuell administrativ tid som läggs helt i onödan. Det finns så mycket tid (och värde) att tjäna på genom att börja arbeta med ett modernt system. Här finns så mycket värde att tjäna och det blir då väldigt roligt att hjälpa våra kunder som snabbt ser resultaten.

 

Potentiella tidstjuvar

Vilka är då de vanligaste tidskrävande processerna vi stöter på? Nedan ett axplock, kanske lägger du eller din organisation fortfarande mycket manuell tid på någon av dessa?

  • Manuell inläggning av leverantörsfakturor.
  • Utskrift av leverantörsfakturor på papper (skickas sedan runt till de som skall attestera).
  • Medför ofta att betalningarna registreras för sent med onödiga påminnelseavgifter som följd.
  • Lägga in orders från sälj.
  • Lägga in tid som ska faktureras mot kund.
  • Manuell matchning av inbetalda kundfakturor för att sedan konstatera att det stämmer.
  • Hantera påminnelser och skicka ut dessa i tid (för att öka likviditeten).
  • Återkomma till kunder som fått påminnelse om vad fakturan faktiskt innehöll (skick ny kopia).
  • Svara säljare på frågor om en faktura kunden redan fått.
  • Skapa samma rapport i Excel varje månad för att kunna skicka info till ledning.
  • Ta ut data från ekonomisystemet och manuellt fixa ihop med data från annat system för att på så sätt kanske få en rapport som visar helhetsbilden.
  • Hantera avskrivningar och periodiseringar.
  • Lägga in återkommande faktureringar varje månad.
  • Manuellt lägga in försäljningar från e-handel.
  • Ha koll på när viktiga artiklar ska beställas till lagret.


Det finns oftast många tidstjuvar i vardagen när man börjar leta.
Kanske stämmer några av dessa punkter in för er?

Låt oss prata om det och räkna på hur mycket ni kan effektivisera i er verksamhet.

Kontakta oss

Anna Blunck Boberg

Anna Blunck Boberg

Business Area Manager (Visma.net)

Anna Blunck Boberg arbetar sedan flera år som säljare och kundansvarig inom CRM, ERP och HRM.

Vilka tidstjuvar har er verksamhet? #askmore

Låt oss prata om det

Kontakta oss