Tema Digitalisering: Elefanten i rummet

Elefanten i rummet

Tema Digitalisering

Elefanten i rummet

Tema Digitalisering

16
maj

16. maj 2018

Tema Digitalisering: Elefanten i rummet

Internet och digitala tjänster är numera en naturlig och integrerad del av vardagen för den Nordiska befolkningen. I Sverige har nästan hela befolkningen tillgång till internet. Vi plockar upp våra smarttelefoner i snitt 150 gånger per dag och hela 4,8 miljoner svenskar loggar dagligen in på Facebook för att titta på gulliga kattvideos.

Digitaliseringen är ett skifte med lika stora konsekvenser som industrialiseringen hade i slutet på 1800-talet. För ett par år sedan arbetade jag på ett företag med anor från 80-talet där vi fortfarande registrerade nya projekt i en fysisk bok. Boken var helig för företagets projektledare. The Holy Grail av böcker. I vårat fall talade alla om elefanten i rummet i flera år. Vi blev uppdelade i två läger – de traditionella projektledarna vs. de digitala projektledarna – båda med bra argument för deras respektive åsikter. Efter ett par år infördes ändå ett integrerat ERP och CRM på arbetsplatsen. Argumenten tystnade. Och en glädje spred sig genom medarbetarna på kontoret när vi äntligen kunde arbeta hand i hand med elefanten.

Kraven på att företagen i Sverige ska följa med i utvecklingen faller in i rasande takt från EU. Bara under 2018/2019 kommer tre nya betydande tillägg till den Svenska lagboken: GDPR, Webbtillgänglighetsdirektivet och lagen om e-faktura. Tre tillägg som hjälper företag att ta klivet ut att digitalisera tidigare manuella processer med tydliga argument och att börja tala om elefanten i rummet.

 

Integrera och automatisera

Tänk om du kunde avsätta en av de 150 stunderna du sitter med din telefon till att kontrollera hela produktionen av ditt företag. Eller till att sköta alla administrativa uppgifter, som att attestera tidrapporter och reseräkningar. Genom att integrera alla delar och processer i ditt företag till ett enda digitalt verktyg som är automatiserat så sker dessutom uppdateringar i programvaran löpande. Och det enda du egentligen behöver för att styra allt är en app! Som tillåter dig att sköta ditt jobb från solstolen i Thailand. Medan din digitala leverantör håller ditt företag uppdaterat inför de nya lagkraven.

Förändringen med digitaliseringen är enorm! Därför kan den upplevas som en främmande djungel i förhållande till de välbekanta och manuella verktygen som redan finns på företaget. Att behålla den heliga projektboken kan därför vara väldigt lockande.

Som Nordens största Visma-partner vill vi på Amesto Solutions sprida ordet om Elefanten i rummet. Låt därför katterna på Facebook ta en paus -  låt oss tala om elefanter istället.

På Amesto finns specialisterna som kan guida er genom djungeln.

 

#askmore

 

 

Hanna Fredholm

Marketing manager på Amesto Solutions

Mejla mig

 Hanna Fredholm har arbetat med digital marknadsföring och webbutveckling sedan 2010 och jobbar som marknadsansvarig på Amesto Solutions. 

Amesto är Nordens största Visma-partner och har lokal leveranskapacitet i alla nordiska länder. Amesto levererar i dag Visma.net, Visma Business, Visma Global, SuperOffice, DPOrganizer och Sympa.