Går det att säkerställa succé med CRM-implementation?

Går det att säkerställa succé med CRM-implementation?

Går det att säkerställa succé med CRM-implementation?

12
sep

Går det att säkerställa succé med

CRM-implementation?

Under åren jag jobbat med försäljning av CRM-system har den allra mest förekommande frågan alltid varit :”Hur kan vi säkerställa att CRM-stödet ger oss någon nytta och som inte bara innebär mer administrativt arbete för våra säljare?” 

En ytterst relevant och befogad fråga, och egentligen finns det bara ett sätt att säkerställa detta.


Sätt upp tydliga målsättningar med er CRM-implementering!

Vad är egentligen syftet nu med att ”vi” bestämmer oss för att lägga ned resurser i ett CRM-/säljstöd eller ärendehanteringssystem? Vi på Amesto Solutions försöker alltid få våra kunder att sätta upp ett mål eller flera. Därefter bryter vi ned dessa mål till mindre delmål som på något sätt är mätbart inne i systemet.

 

Vårat mål framåt

Exempel kan vara ”Vi ska öka vår försäljning med X under 2019”. 
Ett relativt vanligt mål i de flesta företag och kanske ofta något som ledningen säger inför varje nytt år. Men hur säkerställer då ledningen att säljarna arbetar mot det målet? Vad är det som behövs göras? Förmodligen behövs det säkerställas att säljarna träffar kunder, om det så är möten med befintlig kund för merförsäljning eller med ett prospekt och potentiell ny kund.

Ett delmål skulle då förslagsvis kunna vara ”Varje säljare ska utföra minst 20 möten i månaden” eller ”Varje säljare ska ha 30 kvalificerade affärsmöjligheter i pipen” för att säkerställa en god möjlighet att nå huvudmålet ökad försäljning 2019. Genom att sätta upp delmål kan vi alltså följa framstegen mot vårt huvudsakliga mål. Där spelar ett bra CRM-system en väldigt stor roll. I systemet kan även ledningen och kollegorna följa arbetet med målen.

En klok kollega och CRM-konsult sa en gång i tiden ”You can’t score without a goal!” för att referera målsättning till något som många känner till - nämligen fotboll (eller vilken sport som nu passar dig bäst). Troligen var detta något han hittat efter en sökning på nätet inför en CRM-implementering, men den har följt med mig i huvudet sedan dess och är något jag gärna vill diskutera med mina kunder ute på möten. När vi diskuterar strategier kring investering av CRM-system.

 

#Simplifying Business

 

 

Michael Lindholm

Key Account Manager/Business Area Manager (CRM) 

MEJLA MIG

Michael Lindholm har arbetat som försäljare av IT-system sedan 2010. På Amesto Solutions arbetar han med system som CRM, ERP, HRM, BI och GDPR-verktyg. Innan dess arbetade Michael även med kundservice på Comhem.

Amesto är Nordens största Visma-partner och har lokal leveranskapacitet i alla nordiska länder. Amesto levererar i dag Visma.net, Visma Business, Visma Global, SuperOffice, DPOrganizer och Sympa.