Det kan väl säljaren göra!

Det kan väl säljaren göra!

Det kan väl säljaren göra!

5
sep

5. september 2018

Det kan väl säljaren göra!

Jag har arbetat i IT-branschen hela mitt yrkesverksamma liv. Först några år som supporttekniker/konsult och senare med försäljning, främst av olika och oftast affärskritiska systemlösningar. Till och från så har jag under mina år upplevt att säljarnas tid inte tillvaratas optimalt. Ofta belastas säljare med små administrativa saker från diverse håll utan en konsekvensanalys eller helhetstänk. Alltid med samma resultat - säljarens tid till riktiga och viktiga kundkontakter minskar.

Oftast handlar det om detaljer som; -”Du som ändå sitter på kunduppgifterna kan väl registrera kunden i ekonomisystemet”. – ”Lägg upp ordern direkt i ekonomisystemet”
Ofta har det varit svårt och krångligt på grund av systemovana, krävt konstiga uppkopplingar eller tom fysisk närvaro på kontoret.

Jag har också förundrats över hur mycket data som samlats in genom åren till ingen nytta! 
T.ex. –”Vilka var de där kunderna som minskade sin omsättning i år?” – ”Vilka kunder har den ena lösningen vi säljer men inte den andra?” osv..

 

Automatiska verksamhetssystem


Information som enkelt och faktiskt ganska billigt, kan serveras med automatik i moderna OCH integrerade system. Ändå idag 2018 ser det fortfarande likadant ut hos många företag jag besöker och där man fortsatt väljer att dagligen ödsla med sin personals värdefulla tid. Detta istället för att se över sina omoderna systemlösningar.

Så, vad beror det på? Det är svårt att argumentera emot det faktum att det finns en tydlig ROI i att ta tag i dessa problemställningar och det finns mängder av exempel där företag lyckats med just detta! Det är dessutom ett faktum att det faktiskt ökar trivseln ibland personalen. 

Kanske är det så enkelt att det är lite jobbigt att ta tag i dessa projekt? Faktiskt så jobbigt att istället för att prata om ”elefanten i rummet” så väljer vi att lida i det tysta och stoppar huvudet i sanden tills det inte går längre (eller önskar i tysthet att någon annan skall tag i problemet?).


Hur länge tänker DU acceptera omoderna systemlösningar som drabbar din vardag?

 

#askmore

 

 

Jimmy Högh Pedersen

Sales Director på Amesto Solutions

Jimmy Högh Pedersen har en lång bakgrund inom försäljning och CRM området. På Amesto Solutions AB är han verkställande försäljningschef.

Amesto är Nordens största Visma-partner och har lokal leveranskapacitet i alla nordiska länder. Amesto levererar i dag Visma.net, Visma Business, Visma Global, SuperOffice, DPOrganizer och Sympa.